27 June 2014

Are we there yet?

Are we there yet?

At first I hoped that I get to post the first half of this post while waiting for my connecting flight in Helsinki but the time wasn't enough for me to do that so here it is, a pretty long update to sum up the journey. (You might get bored :p)

You might noticed that this post was written at different occasions hence the note of location.

[Written on the flight to Seoul.]
My journey started back in Malmö, catching the bus and lucky me the bus station is just outside the mall. You see, I had prepared everything in advance except for one small thing; getting a Seoul guide book. So, I quickly bought a guide book at the mall and then catched the train to the airport. From the time the train left the Triangeln (station) until I had checked in and gotten through security check it had only been 55 minutes!! That has so be some kind of record, right? Anyways, I spent some time at the airport stocking up the snack inventory for the journey, not anything exciting really.


The flight number is unusual.


After an uneventful flight I landed in rainy Helsinki. Have you ever been picked up with a bus from the airplane? It happens times to times but this time it was riddiculus! The plane landed on the west side of the airport and the bus took us to the other side... The ride took about 10 minutes and we passed my gate on the way, which meant I had to walk the whole way (back?) ;_; Which took me about 30 minutes, time I wished I would have had spent on something more fun. That's 40 minutes of my life! Seriously, Helsinki airport get your act together! (But you do know how to work the inventory!)


Hattifnattar

Now, I'm sitting on the plane landing in Seoul in appr.30minutes! I still can't comprehend that I'm actually on the way. The butterflies are starting to make my stomach all funny>< The excitment and nervousity is getting to me. Or is it just the funny breakfest? Oo Those sausages did not taste very good, kinda odd, almost a little..sweet. 'Nuff said.

Also, I made quite a stupid mistake, I forgot my watch and couldn't use to my cellphone because I need it to be charged at the arrival. Throught the whole flight I had no idea at what time I did what xD Perhaps that is also as to why the flight wasn't as bad as I thought it would be, timewise. Or that I watched some good movies^^ (そして父になる, Hobbit: DoS, No Breathing)

Other than one old man sittning on the other side of the aisle usually standing and blocking it), everything was fine. =)

[Written in my dorm.]
So, after landing I found the aiport limousine bus pretty fast and got off very near the campus. Fortunately, the KU ISC staff welcomed us and showed us the way. Then at campus we where droven to our dorm by the staff. You have no idea how much that meant! First of all, I was aware of the campus would be steep but not like this OO I don't even wanna think of how it'll be to pull all of my stuff down this hill mountain when school's over.

Right outside my dorm.

So, about the dorm. When I applied to the school I could only choose one alternative, which was a shared room in the older building. I mailed the school if it was possible to change to a single room in the newer building (with kitchen facilities) but no reply came. I went to the older dorm, found out that I was on the list to the single rooms in the other build aka further up the damn mountain hill. Thank you Lee-sshi! You helped me a bunch with the luggage! (^^)

I'm exhausted to say the least. I'm so tired I don't know what to start with xD I already put my stuff away but the big decision; take a shower then go to the convinience store to buy something, explore the friggin' city called campus or just go down directly come back, shower and drop dead on my bed? Wow, I sound so lazy hahahhaaha I'll try to figure out what to do soon, I'm just gonna finish my bottle of water, 'cause damn it's hot here! Yay! It' summer!


// A sleep deprived Gaby


~*~


Är vi framme nu?

Jag hade hoppats på att kunna skriva lite i väntan på mitt flyg i Helsingfors men tyvärr så sket sig det. Så för att summera resan lite kortfattat så kommer detta inlägg. Eftersom att vissa delar av detta inlägg skrevs vid lite olika tidpunkter så nämner jag platsen före.

[På flyget till Seoul.]
Min resa började hemma i Malmö, där jag tog bussen och som tur är stannar bussen vid Triangeln nära både shopping centret samt tågstation. Jag hade förberett allt i god tid, allt utom att köpa en guidebok så jag sprang snabbt in och köpte den innan jag satte mig på tåget. Snabbt och smidigt.^^ På tal om snabbt, från det att tåget avgick från Triangeln tills dess att väskan var incheckad och säkerhetskontrollen avklarad så hade det bara gått 55 minuter! Är det ett rekord? För mig är det i vart fall det.(^^) Så det fanns gott om tid att införskaffa lite extra proviant till resan, så lite scones och dricka blev det.


Man kan ju undra om planet landar på rätt plats hahaha

Efter en lugn flygtur så landade vi i regninga Helsingfors. Har ni någonsin blivit upphämtad av buss från flyget? Inget ovanligt direkt men varför i hela fridens namn landar planet på västra sidan av flygplatsen för att bussen sedan kör oss runt hela till östra sidan? Vi passerade alla gater och sedan veta att man behöver promenera tillbaka var inte så glädjande. Särskilt med tanke på att bussturen varade i nästan 10 minuter och promenaden tillbaka varade i nästan 30 minuter. Skärpning Helsingfors! (Fast de kan det här med intressant skyltning!)


Hattifnattar

Nu när jag skriver detta så är det ca 30 minuter kvar tills vi landar i Helsingfors! Jag kan fortfarande inte greppa att jag faktiskt är på väg. Och nu äntligen så har fjärliarna i magen fått fnatt. ^^ Både nervösiteten och spänningen har lyckats att kombinera sig till en salig röra. Eller så är det bara den märkliga flygplansfrukosten som spökar... Inte ska korv vara sött, väl??

Jag gjorde även dum sak inför flygturen, jag glömde att ta med mig en klocka. Jag ville spara batteriet på mobilen till ankomsten så den var avstängd. Det var rätt frustrerande att inte veta vad klockan var eller när jag gjorde vad fast å andra sidan så kändes det ändå som att tiden gick rätt snabbt. Att jag sedan såg bra filmer hjälpte nog en del. ;D (そして父になる, Hobbit: DoS, No Breathing)

Så, flygturen gick finfint utöver den gubben som konstant skulle stå i gången och stretcha.

[Skrivet i korridoren.]
Efter den långa flygturen så hittade jag flygbussen snabbt och den tog mig nästan hela vägen fram till campus. Vid hållplatsen så stod det några från skolan som visade oss vägen, det visade sig att jag inte var den enda på bussen som skulle till sommarskolan. =D Sedan väl framme på campus så blev vi körde upp till vårt boende. Ni anar inte hur glad jag är för att vi blev körda!! Att det skulle vara en kulle visset jag men benämningen berg passar betydligt bättre. Bara blotta tanken på att jag ska behöva dra ner mitt bagaget härifrån berget kullen gör mig helt ställd, det blir nog taxi.


Såhär ser det ut strax utanför min korridor. (Och ja, jag håller kameran vågrätt.)

Mitt rum är jättemysigt och har fin utsikt över en skog. Det var inte riktigt det som jag räknade med från början. När jag skickade ansökan till universitet så fanns det bara ett alternativ kvar och det var ett delat rum i det andra huset, Frontier. Jag mejlade skolan i hopp om att kunna byta till ett enkel rum i det nyare huset, CJ (med kök) fast inget svar kom. Jag skickade ännu ett mejl som även det blev utan gensvar. Så när jag ankom till Frontier så fanns inte mitt namn med på listan, lika förbyllade var jag som personalen men sedan så hittade de mitt namn, listat i CJ. Jag var glad men överraskad så det hette duga med tanke på att jag inte hade fått något svar utav skolan så det tolkar men väl som ett nej, eller? Hursom helst så skulle jag bo längre upp på kullen berget och Lee-sshi hjälpte mig som tur var att släpa på mitt tunga bagage. Tack!!

Just nu så är jag så trött att jag knappt vet vad som är upp eller ner. Mitt bagage är undanstuvat fast nu återstår det stora beslutet, ta en dusch, springa ner till butiken för att köpa lite mat, utforska campus en stad för sig själv eller bara gå ner direkt till butiken, duscha och falla ihop på sängen? Alla dessa beslut hahahahha Jag ska försöka att bestämma mig så fort jag har druckit upp mitt vatten. Jo, dricka behövs det för det är varmt här^^ Härliga ljuva sommar!!


//En väldigt utmattad Gaby

1 comment:

  1. Oh...! Sounds like a nice flight. Ay666? Odd flightnr. At least nothing happen:) walking up and down that hill everydy is good exercise:) take care and have a wonderful time. Hugs

    ReplyDelete